پلیس آلمان: مهاجم، ایرانی بوده است/ مهاجم با لهجه غلیظ: «من آلمانی هستم»

  • saeed
  • 705 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • شنبه 02 مرداد 1395
عصر جمعه در مقابل یک شعبه از اغذیه فروشی مک‌دونالد در حومه مرکز خرید المپیا در شهر مونیخ تیراندازی شد. در این تیراندازی 10 نفر کشته و بیست و یک نفر زخمی شدند.
 

آلمان.مونیخ پلیس آلمان: مهاجم، ایرانی بوده است/ مهاجم با لهجه غلیظ: «من آلمانی هستم»

 

ه گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، در تیراندازی روز گذشته در مونیخ آلمان تاکنون 10 نفر کشته شده‌اند. پلیس آلمان می‌گوید فرد تیرانداز یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی اهل مونیخ بوده است اما شاهدان عینی حاضر در محل گفته‌اند که فرد مهاجم مدام فریاد می‌زد "من آلمانی هستم".

 

 

شرح واقعه

ساعت ۱۷:۵۰ عصر جمعه تیراندازی در رستوران مک دونالد در روبروی مرکز خرید المپیا در شهر مونیخ روی داده است.

 

برخی شاهدان عینی گفته‌اند، در این مرکز خرید نیزتیراندازی روی داده است.

 

مقام‌های پلیس مونیخ اعلام کردند که در این تیراندازی ۱۰ نفر از جمله فرد مهاجم کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

 

فرد مهاجم احتمالا به تنهایی این حمله را انجام داده و پس ازتیراندازی به سر خود شلیک کرده و خودش را کشته است.

 

پلیس می‌گوید تیرانداز از یک اسلحه کمری استفاده کرده است. این در حالی است که در گزارش‌های اولیه تیرانداز مسلح به استفاده از اسلحه بزرگتر منصوب شده بود.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، مقام‌های پلیس می گویند، جنازه‌ای که در یک کیلومتری محل حادثه پیدا شده احتمالا متعلق به فرد مهاجم است و پلیس در حال بررسی محتویات کوله پشتی است که در نزدیکی جسد پیدا شده است.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، پیشتر گفته شده بود که شاهدان عینی سه مرد مسلح را در نزدیکی این مرکز خرید دیده اند. به همین دلیل پلیس جستجوی گسترده‌ای را برای یافتن مهاجمان احتمالی آغاز کرده است.

 

پلیس مونیخ گزارش کرده در میان قربانیان تیراندازی روز جمعه، چند نوجوان قرار دارند. حال سه نفر از زخمی‌های این واقعه هم بسیار وخیم گزارش شده است.

 

 

پلیس: مهاجم ایرانی ـ آلمانی است

پلیس آلمان می‌گوید تیرانداز یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی اهل مونیخ بوده است اما مهاجم بر هویت آلمانی‌اش تأکید داشته است و مدام فریاد می‌زد که "من آلمانی هستم".

 

برخی از رسانه‌ها خبر داده بودند که مهاجم "لهجه جنوب آلمان" داشته است.

 

مرد مسلحی که در ویدئو گرفته شده توسط شاهدان عینی دیده می‌شود با لهجه غلیظ جنوب آلمان سخن می‌گوید.

 

در این ویدئو مردی در بالای یک بام دیده می‌شود که قدم می‌زند و بلند حرف می‌زند.

 

پیش از آنکه پلیس اعلام کند که این مهاجم ایرانی ـ آلمانی است رسانه‌های غربی نوشته‌بودند: ناظرانی که با رسانه‌های آمریکایی گفتگو کرده‌اند می‌گویند داشتن لهجه غلیظ جنوب آلمان می‌تواند نمایانگر این باشد که مهاجم یک مهاجر نبوده و شاید هم گواهی بر این باشد که مهاجم ارتباطی با "داعش" ندارد.

 

پلیس آلمان این حمله را "مظنون به اقدامی تروریستی" دانسته بود. یک سخنگوی پلیس نیز گفته است هنوز نشانه‌ای دال برای اقدام تروریستی از سوی اسلام‌گرایان در دست نیست.

 

به نوشته بی بی سی، با مشخص شدن تنها بودن مهاجم و استفاده او از اسلحه کمری و تاکیدی که گفته می‌شود در سخنانش بر "آلمانی بودن" خود داشته، اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این کشتار با "اسلام‌گرایی افراطی" و احتمال ارتباط میان گروه موسوم به دولت اسلامی [تروریست‌های داعش] با این تیراندازی، کمرنگ‌تر شده است. موضوعی که در ساعات اولیه این واقعه از آن بسیار سخن به میان می‌آمد.

 

"لوان زکوییری" از شاهدان تیراندازی امروز می‌گوید مهاجم مسلحی که او دیده علیه خارجی‌ها شعار می‌داده. به گفته این شاهد عینی، مهاجم یک نفر بوده، چکمه به پا داشته و کوله‌پشتی بر دوشش بوده است.

 

 

کنسولگری ایران در مونیخ: آرامش خود را حفظ کنید

"عبدالله نکونام" سر کنسولگری ایران در مونیخ به دنبال تیراندازی در مجتمع تجاری المپیا این شهر از ایرانی‌های مقیم مونیخ خواسته ضمن حفظ آرامش خود کرده و در صورتی که حادثه‌ای برای آنها رخ داده باشد؛ سریعا به کنسولگری ایران اعلام کنند.

 

سر کنسولگری ایران در مونیخ اضافه کرده است: ما تاکنون گزارشی در خصوص اینکه حادثه‌ای برای شهروندان ایرانی اتفاق افتاده باشد، دریافت نکرده ایم.

 

به نوشته ایرنا، حدود پنج هزار ایرانی در مونیخ و ۱۵ هزار تن در ایالت بایرن زندگی می کنند.

 

 

مرکل: تحقیقات ادامه دارد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته دولتش همه احتمالات را مد نظر قرار داده است. مرکل گفته با مقام‌های دولت ایالت باواریا در تماس نزدیک بوده است و فردا کابینه او جلسه اضطراری در این رابطه تشکیل خواهد داد.

 

«هنوز از جزییات خبر نداریم اما آنچه مشخص است این یک حمله غیرانسانی و بیرحمانه بوده است. ما با قربانیان و بازماندگان این واقعه همدلیم. ما احتمال ارتباط این واقعه با تروریسم را نادیده نمی‌گیریم هر چند هنوز از قطعیتی هم در این باره خبر نداریم. تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.»

 

 

مونیخ امنیتی شده است

شهر مونیخ که یکی از پر جمعیت‌ترین و مقصدهای اصلی گردشگران در اروپا است، در حالت فوق العاده و امنیتی به سر می‌برد. حضور ماموران پلیس در خیابان‌ها محسوس است و مردم عادی در خانه‌ها مانده‌اند.

 

پس از آن که پلیس مونیخ اعلام کرد تیرانداز واقعه امروز کشته شده است و احتمالا او در این تیراندازی تنها بوده، حرکت قطارها و اتوبوس‌های شهری در مونیخ از سر گرفته شده است.

 

به نوشته بی بی سی، پس از این حادثه یک روزنامه مسلمانان در آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی مساجد مونیخ امشب تا صبح باز خواهند بود و آماده پذیرایی و اسکان کسانی هستند که ممکن است به علت شرایط امنیتی شهر در خیابان مانده باشند.

 

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است حمله شوکه کننده و غم انگیز است.

 

رئیس جمهور آمریکا، گفته است هرچند که هنوز ماهیت حادثه روشن نیست، آمریکا هر کمکی را که آلمان نیاز داشته باشد تامین خواهد کرد.

 

"میلان چووانچ" وزیر کشور جمهوری چک، می‌گوید با توجه به احتمال تلاش مهاجمان برای فرار از طریق جمهوری چک، محافظت مرز این کشور با آلمان تقویت می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

wave
کد امنیتی رفرش
ESC را فشار دهید تا بسته شود